本日11月30日、10月以来となるエクスペリメンタルパッチが配信されました。
※12月1日に追加の調整が配信されているので、そちらも参照してください。 |
今回は従来のエクスペリメンタル・カードとは趣向の異なる「クリエイター・エクスペリメンタル・カード」となります。
Overwatch Experimental Patch Notes – November 30, 2021
Overwatch Experimental Patch Notes – November 30, 2021 Overwatch Experimental Patch Notes – November 30, 2021 A new Experimental Card is now live on PC, Xbox, PlayStation, and Nintendo Switch. Read below to learn more about the latest changes. To share your feedback, please post in the General Discussion forum.
今回のエクスペリメンタルパッチでは以下で詳細を確認できますが、開発チームによる定期的なバランス調整とは異なり、コンテンツクリエイターのアイデアをもとに大胆な調整を施したゲームを楽しむことができます。また、この調整をもとにしたコミュニティトーナメント「Overwatch Flash Ops: Experimental Card Creator Cup」開催も予定されています。
今回のエクスペリメンタルに参加したクリエイター陣は以下の3名です。
- サポート…Violet(ショックのViol2tとは別人のブリギッテメインの配信者)
- タンク…Flats(フロリダ専属ストリーマーでハルトメインで有名)
- DPS…Somjuu(アフロ・アメリカンのOWストリーマーで実力はマスター~GM)
今回の調整はゲーム本編への正式採用を念頭に置いたものではなく1、今年3月に開催された『Flash Opsーエクスペリメンタルカード・トーメント』同様にあくまでもイベント限定の調整と思われます。
エクスペリメンタル・カードとは、「オーバーウォッチ」開発チームが定期的なパッチとは別のタイミングで変更をテストする仕組みです。これにより、ゲーム本編に大きな影響を与える心配なく、クリエイティブな自由度を保ったままテストができるというわけです。このクリエイティブな自由度を、直接コンテンツクリエイターやコミュニティの皆さんと共有することができれば、きっと素晴らしい機会になるのではないかと考えました。
興味深い仮説だ。
2021年12月1日から始まる最新のクリエイター・エクスペリメンタル・カードでは、コンテンツクリエイターたちのアイデアをもとに大胆なバランス調整を施したゲームを誰もが楽しむことができます。以下のクリエイターが、各ロールのヒーローに、ワイルドかつ風変わりで奇抜な調整を施してくれました。
- Violet – サポート
- Flats – タンク
- Somjuu – DPS
さらに、3人のクリエイターの協力により、新しい対戦コミュニティ・トーナメント「Overwatch Flash Ops: Experimental Card Creator Cup」の開催が実現しました。その名の通り、クリエイター・エクスペリメンタル・カードを使用して行われる特別イベントです。大会ではPARIS以外の全マップが使用可能で、形式は9ラウンドのシングル・エリミネーション方式です。
ルールの詳細や参加登録はOverwatch Flash Ops: Experimental Card Creator Cupのページをご覧ください。地域ごとに開催される大会に参加し、エクスペリメンタルの栄光を目指して戦い抜きましょう(ささやかながら賞金もご用意しています):
- 北アメリカ:
- 1位:$5000
- 2位:$2200
- 3位:$1400
- 4位:$1400
- ヨーロッパ・中東・アフリカおよびオーストラリア・ニュージーランド:
- 1位:$4500
- 2位:$2500
参加登録は11月30日からスタートし、第1ラウンドが始まる5分前の12月11日9:55(日本時間)に終了します。大会スケジュールはこちらです:
- 12月11日(日本時間午前10時 – 午前11時)
- 12月12日(日本時間午前6時 – 午前9時)
- 12月13日(日本時間午前6時 – 午前8時)
クリエイター・エクスペリメンタル・カードのパッチノートは、パッチ配信と同時に発表されます。本アップデートで行われるバランス調整は、ゲーム本編に実装される予定はありません。ですが、大会に向けて早めにこのパッチで練習しておくことをおすすめします!
どうぞお楽しみに!
以下はクリエイター・エクスペリメンタル・カードのバランス調整となりますが、項目も多く正式採用を念頭にしていないので未訳のまま記載します。
日本語公式パッチノートがこのまま未翻訳のままであれば後ほど少しずつ訳しておきます。
追記:
ゲーム内で確認後、いくつかの項目を修正加筆しつつ翻訳しましたが、正確な内容は公式パッチノートの日本語訳を待ってください。
訂正2:
いくつかの項目で間違いがあったので訂正しました。その後またいくつか訂正。
HERO UPDATES
TANKS
D.Va
Defense Matrix
- Size increased by 10%
(DMのサイズが10%増加)
Boosters
- Duration increased from 2 to 4 seconds
(持続時間が2秒から4秒に増加) - Speed increased by 25%
(スピードが25%増加)
General
- Ejecting out of the mech now ejects you at 15 meters per second up, and 10 meters per second in the direction you are holding
(秒速15メートルで空中方向に、秒速10メートルでキーを入れていた方向に脱出) - Pilot D.Va quick melee damage increased from 30 to 100
(パイロット状態のメレーダメージが30から100に増加)
Orisa
Protective Barrier
- Health reduced from 600 to 300
(シールド容量が600から300に減少) - Cooldown reduced from 10 to 8 seconds
(クールダウンが10秒から8秒に減少)
Fusion Driver
- No longer slowed while firing
(移動速度ペナルティを廃止)
Fortify
- Duration increased from 4 to 6 seconds
(持続時間が4秒から6秒に増加) - Can now be headshot while using Fortify
(ヘッドショット判定が復活)
Halt
- Cooldown reduced from 6 to 4 seconds
(クールダウンが6秒から4秒に減少) - Health changed from 200 health and 250 armor, to 1 health and 399 armor
(200ヘルス+250アーマーから1ヘルス+399アーマーに変更、※ストップではなくオリーサ本体の変更項目)
General
- Now wears a Christmas hat
(オリーサがサンタの帽子を被っている)
Orisa with new Santa hat buff. pic.twitter.com/qajvkMku8O
— Overbuff (@Overbuff) November 30, 2021
Reinhardt
Barrier Field
- Health increased from 1600 to 2000
(シールド容量が1600から2000に増加)
Fire Strike
- Damage reduced from 100 to 80
(ダメージが100から80に減少) - Now has 2 charges
(2回分をストック) - Projectile speed increased by 100%
(弾速が2倍)
Earthshatter
- Knockdown duration increased from 2.5 to 3 seconds
(ノックダウン時間が2.5秒から3秒に増加) - Now deals 400 damage in a 1.5m radius around the impact point (where the hammer hits the ground)
(ハンマー着弾地点から1.5メートル内の敵に400ダメージ) - Blocking an enemy Earthshatter now plays the voice line “You shame yourself”
(敵のシャッターをブロックすると「恥を知れ」とセリフを吐く) - Blocking an enemy Earthshatter now shows up in the kill feed (using Rein’s shield icon)
(敵のシャッターをブロックすると盾アイコンでキルフィードに表示される)
Steadfast
- Knockback resistance increased from 30% to 40%
(ノックバック耐性が30%から40%に増加) - Armor health increased from 200 to 225 (total health 525 now)
(アーマーが200から225に増加、体力と合わせて525ヘルス)
Roadhog
Chain Hook
- Impact damage increased from 30 to 80
(インパクト時のダメージが30から80に増加) - Cooldown reduced from 8 to 6
(クールダウンが8秒から6秒に減少)
Take a Breather
- Healing reduced from 300 to 250
(回復量が300から250に減少)
Whole Hog
- Now lifts Roadhog while using it if he is pointed downward
(地面に向かって射出するとロードホッグ自身が浮き上がる) - Scrap Cannon pellet damage reduced from 6.6 to 5.0
(ペレットのダメージが6.6から5.0に減少) - Maximum health reduced from 600 to 500
(最大ヘルスが600から500に減少、※ULTではなくロードホッグ本体の変更項目)
Sigma
Experimental Barrier
- This ability is now disabled. It is experimental after all…
(バリア廃止、所詮実験ではあるものの…、※何かの布石かも?)
Accretion
- Impact damage increased from 30 to 40
(インパクト時のダメージが30から40に増加) - Explosion damage increased from 40 to 50
(爆発時のダメージが40から50に増加) - Now susceptible to Reflect/Deflect abilities, such as Defense Matrix
(ディフェンスマトリックスなどに吸収/反射されるようになった) - Sigma now uses his “Yes” voice line after every use
(使用する度に「イエス」と言う、※日本語だと「まかせておけ」等)
Kinetic Grasp
- Cooldown reduced from 12 to 8 seconds
(クールダウンが12秒から8秒に減少) - Now increases Sigma’s movement speed by 100% while active
(ULT使用中は移動速度が2倍)
General
- Sigma is now able to hold Jump while airborne to slow his descent
(空中でジャンプ長押しすることで下降速度を落とすことが可能) - Health increased from 300 to 400 (500 total)
(ヘルスが300から400に増加、シールド込みで500)
Winston
Jump Pack
- Now deals up to 100 damage to enemies within 4 meters of the launch location
(大ジャンプ離陸地点から4メートル以内の敵に最大100ダメージ) - Travel speed increased by 30%
(大ジャンプ移動速度が30%増加)
Primal Rage
- Health bonus increased from 500 to 1000
(ULT中のヘルスボーナスが500から1000に増加) - Knockback effects are now 30% less effective against Winston
(ULT中はウィンストンへのノックバック効果が30%減少)
General
- Winston deals 100% more damage to deployable objects (Barriers, Turrets, etc.)
(バリア、タレットなど設置されたオブジェクトへのダメージが2倍)
Wrecking Ball
Grappling Claw
- Max duration is now 3.5s
(最大持続時間が3.5秒、※掴める時間)
Roll (Ball Form)
- Jump height increased by 100%
(球体時のジャンプ高度が2倍) - Full speed impact damage on collisions reduced from 50 to 40
(フルスピードで衝突した際のインパクト時ダメージが50から40に減少) - Can now change directions a lot more quickly and easily
(方向転換が大幅にクイックにやりやすくなった)
Piledriver
- Minimum damage reduced from 20 to 15
(最小ダメージが20から15に減少) - Maximum damage reduced from 100 to 80
(最大ダメージが100から80に減少) - Cooldown reduced from 10 to 8 seconds
(クールダウンが10秒から8秒に減少) - Can now be used from a slightly lower height
(これまでよりも低い高さで発動可能)
Adaptive Shield
- Shield granted per target reduced from 75 to 50
(周囲の敵1人あたりのシールドボーナスが75から50に減少) - Duration increased from 9 to 12 seconds
(持続時間が9秒から12秒に増加) - Cooldown reduced from 15 to 12 seconds
(クールダウンが15秒から12秒に減少)
Zarya
Particle Cannon
- Alt fire explosions no longer hurt yourself
(右クリックの自傷ダメージを廃止) - Alt fire knockback increased by 150%
(右クリックのノックバック効果が2.5倍) - Primary fire minimum damage increased from 75 to 85 damage per second
(左クリックの最小ダメージが75から85に増加)
Particle Barrier & Projected Barrier
- Health increased from 200 to 250
(バリア容量が200から250に増加) - Size increased by 50%
(バリアのサイズが1.5倍)
DAMAGE
Ashe
Coach Gun
- Now has 2 charges
(2発分のストック)
Dynamite
- Cooldown increased from 12 to 14 seconds
(クールダウンが12秒から14秒に増加)
The Viper (Weapon)
- Hip fire recovery reduced from 0.25 to 0.22 seconds
(腰溜め撃ちの硬直時間が0.25秒から0.22秒に減少) - Aim-down-sight movement penalty reduced from 30% to 10%
(サイト覗き込み時の移動ペナルティが30%から10%に減少)
Cassidy
Fan the Hammer
- Damage increased from 50 to 55
(ファニングの[最大?]ダメージが50から55に増加)
Combat Roll
- Now usable while airborne
(空中ロールが復活)
Flashbang
- Cooldown increased from 10 to 12 seconds
(クールダウンが10秒から12秒に増加)
Deadeye
- Now spawns more tumbleweeds. Mind the thorns.
(ULT中に出現する回転草が増殖、棘に注意)
Bastion
Configuration: Recon
- Bullet spread reduced by 15%
(拡散率が15%減少)
Configuration: Tank
- Now grants 100 bonus armor
(タンク時にボーナスアーマー100追加)
Doomfist
The Best Defense… (Passive)
- Shields gained through normal abilities increased from 30 to 40
(通常アビリティで得られるシールドボーナスが敵1体につき30から40に増加)
Meteor Strike
- Landing time after confirmation reduced from 1 to 0.5 seconds
(降下地点を確定してから着地するまでの時間が1秒から0.5秒に減少)
General
- Health reduced from 250 to 225
(ヘルスが250から225に減少)
Genji
Cyber-Agility
- Wall Climbing speed increased by 50%
(壁登りの移動スピードが1.5倍) - Wall Climbing now refunds Double Jump’s availability
(壁登りで再度のダブルジャンプが可能、※ダブルジャンプ>壁登り>ダブルジャンプ)
追記2:
現在ジャンプボタンを連打するとそのまま上昇を続けるバグが発生します。簡単に再現可能です。
Shuriken (Weapon)
- Recovery reduced from 0.68 to 0.6 seconds
(手裏剣の硬直時間が0.68秒から0.6秒に減少)
Hanzo
Storm Arrows
- Now ricochet off surfaces up to 5 times
(壁や地面で最大5回跳弾する)
Lunge
- Cooldown reduced from 5 to 3 seconds
(クールダウンが5秒から3秒に減少)
Junkrat
Total Mayhem
- Grenade count increased by 100% and grenades drop in a 30% wider area
(死亡時に撒くグレネードの球数が2倍、グレネードの拡散範囲が30%増加)
Frag Launcher (Weapon)
- Impact damage reduced from 40 to 30
(インパクト時のダメージが40から30に減少) - Minimum explosion damage reduced from 10 to 8
(最小爆発ダメージが10から8に減少)
Concussion Mine
- Maximum damage increased from 120 to 125
(最大ダメージが120から125に増加) - Minimum damage reduced from 30 to 25
(最小ダメージが30から25に減少)
Pharah
Hover Jets
- Holding Crouch while airborne increases falling speed
(ホバー時にしゃがみキーを押した時の降下速度が増加)
Concussive Blast
- Cooldown reduced from 9 to 8 seconds
(クールダウンが9秒から8秒に減少)
Jump Jet
- Cooldown reduced from 10 to 9 seconds
(クールダウンが10秒から9秒に減少)
Reaper
Shadow Step
- Movement Speed increased by 40% for 6 seconds after ending
(シャドーステップ終了後の6秒間は移動速度が40%増加)
Hellfire Shotguns (Weapon)
- Pellet spread reduced by 15%
(ショットガンペレットの拡散率が15%減少)
Soldier: 76
Sprint
- Automatically reloads Heavy Pulse Rifle after 3 seconds of continuous use
(スプリントを3秒続けると自動的にライフルをリロード)
Tactical Visor
- Now increases Heavy Pulse Rifle damage by 10% while active
(ULT中のライフルダメージが10%増加)
Sombra
Hack
- Affected targets now take 20% increased damage from all sources for 3 seconds
(ハックされた敵へのダメージが味方も含めて20%増加) - Cooldown increased from 8 to 12 seconds
(クールダウンが8秒から12秒に増加)
Machine Pistol
- Bullet spread reduced by 10%
(拡散率が10%減少)
Symmetra
Teleporter
- Teleporting now increases movement speed by 50% for 1.5 seconds
(テレポートすると1.5秒間移動スピードが1.5倍)
Torbjörn
Rivet Gun (Weapon)
- Recovery time reduced from 0.6 to 0.45 seconds
(リベットガンの硬直時間が0.6秒から0.45秒に減少)
Forge Hammer (Alternate Weapon)
- Damage increased from 55 to 75
(右クリックハンマーのダメージが55から75に増加)
Overload
- Now increases Forge Hammer damage to 125 while active
(オーバーロード中はハンマーのダメージが125)
Turret
- Damage reduced from 14 to 11
(ダメージが14から11に減少)
Tracer
Recall
- Now restores all Blink charges
(リコールを使うとブリンクがフルチャージ) - Cooldown increased from 12 to 14 seconds
(クールダウンが12秒から14秒に増加)
Pulse Pistols (Weapon)
- Ammo increased from 40 to 50
(弾薬が40から50に増加)
Widowmaker
Widow’s Kiss (Weapon)
- Automatic fire minimum damage after falloff increased from 3.9 to 5
(アサルトライフルの距離減衰後の最小ダメージが3.9から5に増加) - Automatic fire maximum damage increased from 13 to 15
(アサルトライフルの最大ダメージが13から15に増加)
Infra-Sight
- Now resets Grappling Hook’s cooldown
(ULT使用時にフックのクールダウンがリセット)
SUPPORT
Ana
Sleep Dart
- Eliminating sleeping targets resets the cooldown
(眠っているターゲットをキル(ELM)するとクールダウンがリセット)
Nano Boost
- Now applied to Ana when used without a target
(ターゲットなしでULTを発動するとセルフナノ)
Baptiste
Biotic Launcher
- Healing Grenades now affect Baptiste as well
(回復グレネードが本人も回復)
Regenerative Burst
- Now damages enemies instead of healing allies
(味方回復ではなく敵に範囲ダメージを与える、※多分数値は同じ)
Exo-Boots
- Now deals 40 damage to enemies within 4 meters upon landing
(着地点から4メートル内の敵に40ダメージを与える)
Brigitte
Inspire
- No longer heals allies. Instead, triggering Inspire now reduces the cooldown of Repair Pack by 0.5 seconds
(パッシブは味方回復ではなく回復パックのクールダウンを0.5秒短縮する)
Repair Pack
- Charges increased from 3 to 5
(回復パックのストックが3個から5個に増加)
Lucio
Sound Barrier
- Cost reduced by 30%
(ULTコストが30%減少) - Now deals massive damage to enemies Lucio lands directly on top of
(発動時に敵の頭上に着地すると大ダメージを与える)
widow im so sorry for dunking on you that hard… from
Overwatch
ULT発動時のジャンプで落とすことが可能なようです。
Sonic Amplifier (Weapon)
- Fire rate increased by 15% while Wall Riding. After 1 second of Wall Riding, this bonus is reduced by 50%
(壁走り中は連射率が15%上昇、壁走り1秒経過でこのボーナスが半減)
Mercy
Valkyrie
- Killing Blows extend the duration by 3 seconds
(キル(FB)によってULTの持続時間が3秒延長)
Caduceus Staff
- Healing now reduces from 55 HPS to 40 HPS over 2 seconds while connected
(回復ビーム接続中は2秒経過するにつれ回復量が55から40に減少) - Healing returns to its normal HPS over 2 seconds while not active
(接続が切れると2秒経過するにつれ通常のHP回復量(55)に戻る、※つなぎっぱは回復効率が落ちる)
Resurrect
- Can now be canceled by using Secondary Fire while channeling, refunding 50% of its cooldown
(詠唱中に右クリックでキャンセル可能、これによりクールダウンの50%が回復)
Moira
Biotic Grasp
- Biotic Grasp’s healing now consumes Moira’s own health if used while out of energy
(回復ビームの残量が枯渇した場合は自身のヘルスを削って回復)
Fade
- Now Cleanses status effects from players Moira passes through and allied players that are around her when it ends
(フェードによりモイラが通過したプレイヤーとフェード終了時周辺にいる味方の状態異常を消すクレンズ効果、※以前の実験で試したものと同じ、本人効果は不明)
Biotic Orb
- Allies that receive at least 100 healing from the same Biotic Orb are cleansed of all status effects
(同一の回復オーブからHP100以上回復した味方には状態異常のクレンズ効果を適用) - Enemies that suffer at least 100 damage from the same Biotic Orb are slowed by 30% for 1.5 seconds
(同一のダメージオーブから100以上のダメージを受けた敵は1.5秒間移動速度30%減少)
Zenyatta
Discord Orb
- Damage amplification reduced from 25% to 20%
(ダメージUP効果が25%から20%に減少) - Can now be applied to Barriers, Turrets, and other attackable objects
(シールドやタレットなど破壊可能なオブジェクトにも付与可能) - No longer reveals the position of its target through line of sight
(射線が切れた場合はターゲットの位置を捕捉できなくなる、※不和オーブ自体はすぐには消えないが頭上のアイコンが消える) - Line of sight return time reduced from 3 seconds to 1.5 seconds
(射線が切れて不和オーブが戻ってくるまでの時間が3秒から1.5秒に減少)
Harmony Orb
- Line of sight return time reduced from 3 seconds to 1.5 seconds
(射線が切れて調和オーブが戻ってくるまでの時間が3秒から1.5秒に減少)
Transcendence
- Total healing reduced from 1800 to 1200
(総回復量が1800から1200に減少、※秒あたり200?) - Now applies Discord Orb to nearby enemies
(ULT中は近くの敵に不和を自動的に付与)